انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

درس اول

آشنایی با دوربین های عکاسی چاپ ارسال به دوست

در گذشته نه چندان دور عکاسی از اتاقک تاریک و لوازم و موادی بسیار ساده تشکیل میشد. اما امروز از صنعتی پیچیده

آموزش عکاسی - قسمت اول
آموزش عکاسی - قسمت اول
برخوردار است که تنوع محصولات آن حیرت آور می باشد. " دوربین  سطوح حساس به نور و نور " ارکان سه گانه عکاسی اند که شناخت هر کدام از ضروریات فراگیری عکاسی به شمار میرود.

دوربین

 دوربین یا همان اتاق تاریک اولیه مهمترین عامل عکاسی است که با کمک آن عکسبرداری انجام می شود. امروزه  دوربین های عکاسی تنوع چشمگیری از لحاظ سیستم و شکل ظاهری دارند و هر روز به دامنه تنوع آنها افزوده می شود. اما با تمامی این اوصاف همگی آنها مشترکات زیادی دارند که با کسب شناخت کافی از این قسمتها می توان به راحتی با دوربین های گوناگون کار کرد.   

 

ساختمان اصلی دوربین های عکاسی

آشنایی با دوربین های عکاسی
آشنایی با دوربین های عکاسی

مهمترین قسمتهای یک  دوربین عبارتند از :

 

1- لنز

2- وسایل تنظیم که به دو بخش تنظیم نور و تنظیم فاصله تقسیم میشود.

3- منظره یاب

 4- تعویض گر فیلم 

5- اتاقک تاریک

 6- کنتور شمارشگر فیلم  

 

 لنز

 

 با مجهز شدن اتاقک تاریک به عدسی محدب تصویری شفافتر و روشنتر در اتاقک تاریک به دست آمد.  این مساله اهمیت لنزها را برای ایجاد تصویری واضح و روشن در دوربین ها آشکار میسازد.

هر چند که یک عدسی می تواند تصویری نسبتا واضح ایجاد کند  اما مشکلات متعد دی به وجود می آ ورد که

از آ ن جمله می توان به این موارد اشاره کرد:

1-      وسط تصویر نسبت به گوشه های آن واضحتر میباشد بطوریکه گاهی کناره ها کاملا محو است.

2-      تصویر دچار نوعی اعوجاج می شود بدین معنا که خطوط  در مرکز تصویر مستقیمند اما با نزدیک

شدن به کناره ها هلالی ومنحی می شوند.

3- خطاهای رنگی بسیار چشمگیر است یعنی تک عدسی قادر به بازنمائی  رنگهای طبیعی موضوع نیست. علاوه برآ ن نگهائی را که ناشی از کیفیت نا مطلوب شیشه آن است به رنگهای موضوع می افزاید   برای رفع این موارد در ساختمان لنز ترکیبی از عدسی های مختلف بکار می رود .

بر روی دهانه لنز هر دوربین اطلاعاتی از قبیل نام لنز  نام کارخانه سازنده   فاصله کانونی  شدت نور یاحداکثر باز شدن دیافراگم   شماره ردیف  واندازه دهانه لنز  درج شده است که در شناسائی لنزها بسیار بااهمیت است .

 

فاصله کانونی

 

 شعاع های  موازی نور که از بی نهایت به یک عدسی محدب می تابند در نقطه ای پشت عدسی همدیگر را قطع می کنند. فاصله میان مرکز عدسی تا آن نقطه اصطلاحاً فاصله کانونی عدسی نامیده می شود.            

دریک لنز نیز که ترکیبی از عدسی های مختلف است فاصله میان مرکز (محل استقرار تیغه های دیافراگم  درلنز) تا محل تشکیل تصویر واضح (سطح فیلم) را فاصله کانونی آن لنز می نامند. فاصله کانونی را با حرف f  وبر حسب میلیمتر نشان می دهند. به عنوان مثال اگر بر روی لنزی مشاهده شد f=50m.m یعنی فاصله کانونی آن 50میلیمتر است.

 

قدرت روشنایی یا حد اکثر گشادی دیافراگم

 

قبلا اشاره شد که لنز , ترکیبی از عدسی های متعدد است . این عدسی ها به طور طبیعی مقداری از نور را جذب می کنند در نتیجه تمام شعاع های نور که به لنز تابیده می شوند از آن عبور نمی کنند . قدرت روشنایی عبارت است از مقدار نوری که لنز از خود عبور میدهد .

این مقدار با اعدا خاصی مانند 1:1 , 2/1:1  ,  4/1:1  , 8/1:1 و 1:2  و غیره مشاهده میشود . روشنترین لنز 1:1 است . یعنی در این لنز عدسی ها بسیار مرغوب به کار رفته که می تواند نقریبا تمام نور موجود را از خود عبور دهد . هر قدر عدد بزرگتر شود لنز از روشنایی کمتری برخوردار اشت. از طرفی قدرت روشنایی لنز با بازترین درجه دیافراگم آن برابر است.

قدرت روشنایی لنز را می توان اینچنین محاسبه کرد :

   فاصله کانونی لنز تقسیم بر قطر دهانه لنز = قدرت روشنایی لنز

یعنی اگر قطر دهانه لنزی 50 میلیمتر و فاصله کانونی آن 100 میلیمتر باشد قدرت روشنایی 2 خواهد بود ( 1:2 )

پس میتوان گفت هر چه قطر دهانه لنز بیشتر باشد قدرت روشنایی آن بیشتر است.

 

درس دوم

در این مقاله با نحوه کار با دکمه های دوربین های فیلمبرداری آشنا می شوید از آنجایی که کاربرد دکمه های دوربین های فیلم برداری مشابه هستند این مقاله به شما بسیار کمک خواهد کرد

جدول معرفی تکمه ها و امکانات دوربین های فیلمبرداری

لاتین

فارسی

لاتین

فارسی

AUDIO

شنیدنی(صدا)

DATE

تاریخ

CAMERA

دوربین

W (WIDE)

لنز باویه باز

EJECT

خروج

AUTO

خودکار/اتوماتیک

F.F (FAST FORWARD)

سریع به طرف جلو

FADE  OUT

تاریک شدن‌تدریجی تصویر

IN

به/ورودی

LIGHT BACK

نور عقب

LOCK

قفل

WIPE

انتقال صحنه به صحنه‌ای دیگر

LP (LONG PLAY)

کُند

TITLE

عنوان- نام-تیتر

MENU

فهرست انتخاب

EFECT

تأثیرگذاری

MODE

روش/مد

VCR

نوار ویدئو ضبط شده

OFF

خاموش

MIC

میکروفن

ON

روشن

BATRE

باطری

OUT

خروجی

MIX

مخلوط کردن

PAUSE

توقف کوتاه

START

شروع

PLAY

حرکت

EDITSERCH

تصحیح کردن

POWER

برق/توان/قدرت

CHARGE

شارژ/ پرکردن

PROGRAM

برنامه

TITLE

عنوان، تیتر،نام

PUSH

فشار دادن

FOCOS

واضح سازی تصویر

REC  (RECORD)

ضبط کردن

T  (TELE)

لنز زاویه بسته

REW  (REWIND)

بازگشت/به طرف عقب

FADE   IN

روشن شدن تدریجی تصویر

SP (STANDARD PLAY) 

سرعت معمولی

STORE

ذخیره کردن

STANDBAY

آماده استفاده

MANUEL

تنظیم دستی

STOP

توقف

RESET

دوباره/ از نو

VIDEO

تصویری

TIME

وقت

DISPLAY

صفحه نمایش

MF

واضح سازی دستی

 

درس یک

مراحل راه‌اندازی دوربین تصویربرداری    

ترتیب کار در همه دوربین‌ها مثل هم می‌باشد

مراحل راه‌اندازی دوربین  فیلم برداری
مراحل راه‌اندازی دوربین تصویر برداری

 1- فشار دادن و یا حرکت دادن تکمه POWER  برای روشن شدن.

2- تنظیم تکمهCAMERA برای ضبط‌وVCR برای تماشای فیلم


واژه VCRمخفف سه کلمهVideo Cassette Recorder می باشد به معنای فیلم ویدئو ضبط شده


- وقتی که دستگاه در حالت CAMERA  قرار بگیرد آماده فیلمبرداری و ضبط تصاویر می‌باشد در این حالت ابتدا تکمه آبی رنگ TAP EJECT  را فشار دهید تا درب محفظه فیلم باز شود سپس فیلم خام را در داخل دوربین قرار دهید . برای بسته شدن درب دوربین، آن قسمت روی درب را که کلمه PUSH  به معنای فشار دادن و در بعضی دوربین‌ها واژه LOCK  (قفل) نوشته شده را به آرامی فشار دهید تا درب بسته شود.


3-برای آنکه دوربین شروع به ضبط تصاویر کند کافی است تا یک بار تکمه قرمز رنگ RECORD  را فشار دهید تا عملیات ضبط انجام شود.هرگاه این کا را انجام دادید برای آنکه از ضبط تصاویر مطمئن شوید در گوشه ویزور دوربین دقت کنید واژه REC  که مخفف کلمه RECORD  می‌باشد مشخص باشد . برای آنکه دوربین را از حالت ضبط خارج کنید کافی است مجدداً تکمه قرمز رنگ RECORD را فشار دهید اگر دوربین در حالت ضبط نباشد به جای کلمه REC واژه PUSE  به معنای توقف کوتاه در ویزور مشخص می‌باشد.                                                                    


4- برای آنکه بتوانید تصاویری که در ویزور کادربندی می‌کنید نزدیک آورده و یا به حالت اولیه خود بازگردانید. بایستی با تکمه دوحالته  W             T    کار کنید.


 T  مخفف کلمه TELE  و W  مخفف کلمه WIDE  می باشد که در بحث انواع لنزها در بخش عکاسی توضیح آن ارائه گردید. پس هرگاه روی دوربین قسمت T  را فشار دهید عدسی‌ها در داخل لنز دوربین از یکدیگر فاصله می‌گیرند و کاربرد لنز تله فوتو را پیدا می‌کند در نتیجه زاویه دید دوربین بسته می‌شود و تصاویر در ویزور نزدیک می‌شوند.


اما هرگاه روی دوربین W را فشار دهید عدسی‌ها به یکدیگر نزدیک می‌شوند و کاربرد لنز وایدانگل را خواهند داشت در این حالت زاویه دید دوربین باز می‌شود و می‌توانید فضای بیشتری را در داخل ویزور دوربین کادر بندی کنید. روی بیشتر دوربین‌ها تکمه W       T  به دوصورت عمل می‌کند. اگر طرفT  را تا نیمه فشار دهید تصاویر به آرامی نزدیک می‌شوند و اگر تا انتها فشار دهید تصاویر سریع‌تر نزدیک می‌شوند. طرف W  نیز به همین صورت عمل می‌کند.


البته توصیه من اینست که از استفاده زیاد و نابه‌جا از این تکمه خودداری نمائید زیرا هرگاه شما در حال فیلمبرداری بدون استفاده از سه‌پایه هستید و تصاویر را با تکمه T نزدیک می کنید کادربندی تصاویر سخت خواهد شد و لرزش های دست بیشتر از پیش در کارتان  مشاهده خواهد شد.


5- استفاده از تکمه FADE  :(تاریکی و روشنی تصویر)


روی تمام دوربین‌ها این تکمه وجود دارد، استفاده از این تکمه در ابتدا و آخر فیلم  می‌باشد. هنگامی که قصد فیلمبرداری دارید ابتدا کادربندی را انجام دهید و تکمه FADE را فشار داده و در همان حالت نگه دارید تا تصویر در ویزور کاملا سیاه شود در این حالت تکمه REC را فشار دهید تا عملیات ضبط شروع شود سپس تکمه FADE را رها کنید تا تصویر به تدریج روشن شود. در پایان کار فیلمبرداری نیز می‌توانید قبل از آنکه دوربین را از حالت ضبط خارج کنید تکمه FADE را فشار داده تا تصویر به تدریج سیاه شود سپس تکمه REC  را فشار دهید تا دوربین از حالت ضبط خارج شود.با انجام این کار بیننده فیلم  دقیقاً نقطه شروع و پایان فیلم را متوجه خواهد شد و یک روند اصولی در فیلم به وجود آورده‌اید.


6- واضح سازی تصویر ( FOCUS ):


اگر دوربین در حالت تنظیم خودکار(AUTO  )باشد واضح سازی تصویر توسط دوربین و به صورت خودکار انجام می‌شود. معمولاً دوربین هر چیزی که در وسط کادر ویزور قرار گیرد به صورت واضح نشان می‌دهد و بعضی مواقع انتظار فیلمبردار را برآورده نمی‌کند و دچار اشتباه می‌شود. برای آنکه از کار فیلمبرداری لذت بیشتری ببرید سعی کنید واضح سازی دستی را تجربه کنید. ابتدا تکمه FOCOS را فشار دهید تا واضح سازی تصویر  از حالت خودکار خارج شود. هنگامی که این کار را انجام دهید در گوشه ویزور واژه MF مشخص می‌شود که مخفف کلمه MANUEL FOCUS می‌باشد در این حالت برای واضح شدن تصاویر در دوربین های نوار بزرگ بایستی حلقه دور لنز را به راست و چپ بچرخانید . در دوربین های کوچک باید تکمه گردان پائین لنز و در بعضی مدل های دیگر تکمه کنار دوربین  را به چپ و راست حرکت دهید و تصویر را فوکوس نمائید تکرار این کار مهارت بیشتری در شما ایجاد خواهد نمود

مسابقه طراحی و نقاشی با موضوع ایدز

اولین مسابقه طراحی و نقاشی یا موضوع ایدز آذر ماه سال جاری در سطح استان بوشهر برگزار می گردد.  

به گزارش خبرنگار ما٬ شبکه بهداشت و درمان شهرستان دشتستان با همکاری اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی دشتستان٬ انجمن سینمای جوان برازجان٬ اداره آموزش و پرورش دشتستان و آموزشگاه آزاد هنری آرتا اولین مسابقه طراحی و نقاشی یا موضوع ایدز آذر ماه سال جاری در سطح استان بوشهر برگزار می نماید.

در این مسابقه کلیه علاقمندان می توانند آثار هنری خود را در قالب طاحی و نقاشی و با موضوع ایدز حداکثر تا تاریخ ۱۰ آذر ماه سال جاری به مراکز بهداشت و درمان شهرستانها تحویل نمایند.

جهت اطلاع بیشتر می توانید به مراکز بهداشت و درمان شهرستانها مراجعه نمائید.                           

  

فراخوان بزرگ فیلمنامه و فیلم‌های کوتاه ۵ دقیقه‌ای

 

 گروه تلویزیونی بسیج با همکاری شبکه دوم سیما، مرکز سیما فیلم، مجتمع فرهنگی بلال و مرکز فرهنگی هنری صبا به مناسبت بزرگداشت ۵ آذر سالروز فرمان تاریخی امام خمینی (ره) و گرامیداشت هفته بسیج در سال اتحاد ملی و انسجام اسلامی، مسابقه بزرگ طرح، فیلم‌های کوتاه شامل: داستانی، مستند، پویانمایی، نماهنگ و فتو رمان را برگزار می‌کند.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» تجلی بسیج در عرصه‌های مختلف جامعه، تصوبر گویای عملکرد بسیج در سه دهه گذشته، واگویه زوایای پنهان و ناگفته مقاومت و پایداری مردمی به عنوان محورهای موضوعی این مسابقه اعلام شده است.
کلیه سازمان‌های فرهنگی، فیلمسازان و علاقه‌مندان می‌توانند طرح‌ها و آثار خود را تا سقف ۵دقیقه حداکثر تا 2۵ آبان 8۶ به صندوق پستی: 1419- 14394 ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های: 88977123- 88977125 تماس بگیرند.
گفتنی است فیلم‌های برگزیده این مسابقه ضمن دریافت جوایز نفیسی از شبکه دوم سیما پخش خواهند شد.