انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

هنر دیجیتال

هنر دیجیتال



یک تصویر کامپیوتری اثر ژیل تران (Gilles Tran) که با استفاده از POV-Ray 3.6 اجرا شده است. لیوانها، پارچ و زیر سیگاری با نرم افزار Rhino شکل داده شده و تاسها با برنامه Cinema 4D اجرا شده اند.
هنر دیجیتال، هنری است که در کامپیوتر و با ابزار دیجیتال خلق میشود. هنر دیجیتال میتواند به طور کامل در کامپیوتر ساخته شده باشد که نمونه بارز آن فراکتال ها هستند، یا اینکه مواد اولیه آن از منابع دیگری مانند عکسها و تصاویر اسکن شده و یا توسط ماوس یا لوح گرافیکی (graphics tablet) با نرم افزارهای vector graphics اجرا شده باشند.
هرچند این عنوان از نظر فنی میتواند به آثاری که با ابزارها یا روشهای دیگر اجرا شده و صرفا در کامپیوتر اسکن شده اند اطلاق شود، اما اصطلاح هنر دیجیتال معمولا برای آثاری که به شیوه ای نه چندان پیش پا افتاده رایانه ای - برنامه های کامپیوتری، ریز کنترل کننده ها یا هر سیستم الکترونیکی که بتواند اطلاعات ورودی را به خروجی تبدیل کند - تصحیح و تکمیل شده اند، به کار میرود.

متون دیجیتال شده یا فایلهای صوتی و تصویری خام به خودی خود معمولا در دسته هنر دیجیتال قرار نمیگیرند اما میتوانند بخشی از یک پروژه بزرگتر باشند.

در دسترس بودن و محبوبیت نرم افزارهای دستکاری و تغییر عکس موجب شکل گیری و توسعه مجموعه عظیمی از تصاویر به شدت تغییر یافته شد که بسیاری از آنان شباهتی اندک با تصویر اولیه داشته و یا اصلا شباهتی با آن ندارند.


"زنی از سنگ" (بخشی از اثر) توسط اندرو وست (Andrew West) با برنامه Photoshop اجرا شده است.این تصویر نمونه خوبی از نقاشی دیجیتالی است.
این استادکاران میتوانند با استفاده از ابزارهای الکترونیکی چون قلم موها، فیلترها و ذره بین تصاویری به وجود بیاورند که با ابزارهای مرسوم عکاسی قابل اجرا نخواهد بود. به علاوه، هنرمندان دیجیتال میتوانند تمام روشهای فوق را با مهارت بر روی تصاویر اسکن شده نقاشی، کلاژ، لیتوگرافی و طراحی نیز اجرا نمایند. این هنرمندان برای خلق آثار خود از منابع متعدد دیگری نیز استفاده میکنند.
تصاویر گرافیکی سه بعدی یا 3D با به کار بردن روش طراحی تصاویر مرکب از اشکال هندسی، چند وجهی ها یا قوسهای NURBS که برای ایجاد اشکال سه بعدی واقعگرایانه، اشیاء و مناظر مختلف بسیار مناسبند، ساخته میشوند. چنین تصاویری در موارد متعدد از قبیل فیلم، تلویزیون، چاپ، نمونه سازی سریع و جلوه های ویژه بصری به کار میروند. نرم افزارهای فراوانی برای گرافیک سه بعدی وجود دارند.

مدتهاست که رسانه های گروهی برای ساختن تبلیغات از هنر دیجیتال استفاده بسیاری برده و در صنعت سینما نیز برای خلق جلوه های ویژه از نرم افزارهای کامپیوتری بهره میبرند. نشر رومیزی یا Desktop publishing (انجام مراحل مختلف حروفچینی، تصویر سازی، صفحه آرایی و.. در کامپیوتر و چاپ آن با چاپگرهای رومیزی) نیز با وجود اینکه بیشتر به طراحی گرافیک منسوب میشود، اما تاثیر عظیمی بر دنیای نشر گذاشته است.


"مشارکت در انقلاب" توسط گروه هنری Keep Adding و با برنامه فوتوشاپ اجرا شده است. این اثر ترکیبی از عکاسی، تغییر و تحول دیجیتالی و تکنیکهای نقاشی است که شباهت زیادی به تکنیکهای نقاشی دستی دارند. این اثر مانند یک کار غیر دیجیتال خلق شده است.
با تمام اینها، هنر دیجیتال هنوز نتوانسته است اعتبار و احترامی مانند شکلهای "جدی" تر هنری چون مجسمه سازی، نقاشی و طراحی به دست بیاورد. شاید یک دلیل آن عقیده نادرست اما شایع عده ای باشد که میگویند: "این کارها را کامپیوتر برایت انجام داده ..." و به نظرشان تصاویر خلق شده میتواند توسط هر شخص و به هر تعداد خلق شود.

علاوه بر کاربردهای تجسمی، کامپیوتر به خاطر قابلیتهای عالی خود در تنظیم و ایجاد نمونه های صوتی، برای خلق آثار موسیقی، به خصوص موسیقی الکترونیک بسیار مورد استفاده قرار میگیرد. همانطور که در طی سه دهه گذشته، موسیقی دیجیتال توانسته است به عنوان یک فرم موسیقی، مورد پذیرش عموم قرار بگیرد، این امکان وجود دارد که ارزش هنر دیجیتال نیز روز به روز بیشتر بر همگان ثابت شده و به عنوان یک شیوه مستقل پذیرفته شود.
بنا به نظر عده ای، ما اکنون در دوره فرا دیجیتال (postdigital) به سر میبریم، زمانی که فناوری دیجیتال دیگر در دنیای هنر چیز نوظهوری محسوب نمیشود و "ابزار دیگر پیام اثر محسوب نمیشود".


بخشی از تابلوی "برخیز، برخیز" اثر جنیفر کتلین فیلیپس (Jennifer Kathleen Phillips) که با استفاده از ابزارهای فوتوشاپ و همچنین تراجن Terragen – برای کوههای دوردست و آسمان - اجرا شده است. نرم افزارهایی که برای بوجود آوردن تصویر نتهای موسیقی به کار رفته اند Corel Draw، Noteworthy Composer و Band in a Box هستند که سپس توسط برنامه فوتوشاپ حالت کاغذ لوله شده به آن افزوده شده است. این کار لا اقل از 58 لایه تشکیل شده و یک قلم مخصوص هم برای موها ساخته شده است.
ابزارهای دیجیتالی جزء لازم روند خلق هنر هستند. عکاسی دیجیتال و چاپ دیجیتال اکنون به عنوان ابزار و واسطه ای قابل قبول پذیرفته شده اند، موزه ها و گالریهای معتبر به نمایش این آثار پرداخته و کار هنرمندان دیجیتال توانسته اند از طریق هنر اینترنتی (net art هنر یا اثر فرهنگی که از اینترنت به عنوان اصلی ترین ابزار خود سود برده است) و هنر نرم افزاری (software art آثاری که بر پایه قابلیتهای نرم افزاری بنا شده اند) محبوبیت یافته و از موقعیت مستحکم تری برخوردار شده اند.

از طرفی آثار نقاشان دیجیتال نیز با پیشرفت کیفیت تصاویر خروجی، موفق به کسب پذیرش منتقدان و بینندگان گشته است. موزه هایی در سراسر جهان از جمله موزه هنری سن خوزه (San Jose) و دپارتمان چاپ موزه ویکتوریا و آلبرت (Victoria and Albert Museum) به جمع آوری آثار دیجیتال پرداخته اند.
یک دلیل عمده انجمنهای موجه هنری در عدم پذیرش هنر دیجیتال، این باور غلط است که چاپ دیجیتال یک اثر میتواند بارها و بارها تکرار شود. بسیاری از هنرمندان پس از اولین چاپ، تمام فایلهای مربوط به آن را پاک کرده و در نتیجه اثری یگانه خلق میکنند. یک دلیل دیگر نیز طولانی بودن عمر این آثار است که با توجه به فناوری روز چاپ دیجیتال، محو شدگی و زوال رنگها در حدود 60 تا 100 سال پس از چاپ آغاز خواهد شد.


عکاسی و قواعد ترکیب بندی

عکاسی و قواعد ترکیب بندی

        
هنگامی که شما قوانین و ترفندهای عکاسی را آموختید بیش از پیش برای یافتن زوایا، فرصتها و موضوعات جذاب عکاسی آماده خواهید بود.
ترکیب بندی یا کمپوزیسیون (Composition)، در هم آمیختن بخشها یا عناصر جداگانه و ایجاد یک کل است. در عکاسی برای گرفتن عکسهای خوب، وجود چنین تفکری لازم و ضروری است.

رهنمودهای زیر از جمله نکاتی هستند که هنگام عکاسی باید به آنها توجه شود، اما به کاربردن تمام آنها در هر عکس، لزومی ندارد زیرا در این صورت جای خلاقیت در آثار عکاسی شما کاملا حس خواهد شد. هنگامی که شما این قوانین و ترفندها را آموختید بیش از پیش برای یافتن زوایا، فرصتها و موضوعات جذاب عکاسی آماده خواهید بود.

قبل از اینکه راه بیافتید و عکس بگیرید، باید بدانید که چگونه ایده های خود را در بخشهای جذاب عکس خود به مخاطبین نشان دهید. باید از خود بپرسید که سوژه اصلی چیست؟ نور از چه زاویه ای باید با سوژه برخورد کند؟ آیا عامل تصویری خاصی وجود دارد که بتواند به تاثیر موضوع اصلی را افزایش دهد؟ این سوژه باید در کجای کادر قرار بگیرد؟ تمام اینها نکات مهمی هستند که باید در نظر گرفته شوند اما بازهم لزومی ندارد که شما تمام آنها را-مو به مو- اجرا کنید.


قانون یک سوم برای تعیین محل کلبه در عکس استفاده شده است.
قانون یک سوم (3/1 )
قرنهاست که قانون یک سوم در ترکیب بندی مورد استفاده قرار میگیرد و شاید مهمترین قانون و روش ترکیب بندی باشد. قانون یک سوم به این شکل اجرا میشود که کادر، به یک جدول 3X3 تقسیم میشود. نقاط تلاقی خطوط عمودی و افقی، بهترین جا برای قرار گرفتن بخشهای مهم تصویر به شمار می آیند. با قرار دادن بخش مهم تصویر خود در یکی از این 4 نقطه تلاقی، موضوع عکس خود را در موقعیتی بسیار جذابتر از زمانی که آنرا درست در وسط کادر بگذارید، قرار میدهید.
این روش در زمانی که عکس شما بیش از یک سوژه مهم دارد نیز بسیار مفید است. این نقاط حتی در حالتی که بیش از یکی از آنها مورد استفاده قرار بگیرد هم، کارایی دارند. استفاده دیگر از این خطوط فرضی، در زمانی است که بخواهید کل تصویر را تنظیم کنید، محل خط افق را انتخاب کرده یا جهت نگاه سوژه و...را مورد بررسی قرار دهید. این قانون، در واقع شکل ساده قانون تقسیمات طلایی است که در تمام عکسها و آثار ناشی بزرگان هنر، به نحوی، رعایت شده است.

سادگی
سادگی، به این معناست که اطلاعات تصویری موجود در یک عکس را تا حد امکان ساده نگهداریم. اگر موضوع اصلی عکس شما در بخش جلوی کادر و نزدیک به دوربین قرار دارد ، باید تا حد امکان پس زمینه این سوژه را خلوت و ساده بگیرید تا چشم بیهوده به سمت جزئیات ناخواسته کشیده نشود. شما باید بخشهای بی اهمیت را فاقد جذابیت نمایش دهید تا آنچه حائز اهمیت است، کاملا توجه بیننده را جلب کند. به خصوص باید از پس زمینه یا فضایی که خطوط متعددی در آن است اجتناب کنید. زیرا خطوط به سادگی چشم را به دنبال خود کشانده و از موضوع دور میکنند.


نورسنجی با نور خارج، فضای داخلی را تاریک و تاثیر عکس را صدچندان کرده است.
قاب بندی
تعیین قاب (کادر یا فریم frame) تدبیری است که در طی آن عکاس با اشتفاده از عوامل موجود در صحنه، معنای بیشتری به سوژه خود میبخشد. این قاب میتواند هر چیزی باشد، چند بوته، درختان، یک پنجره یا یک درب، همه میتوانند قابی دیگر در قاب اصلی عکس ایجاد کرده و توجه بیننده را به موضوع اصلی معطوف نمایند. شما برای انجام دادن این کار باید بسیار مراقب باشید که فاصله و نور دوربین را بر روی اسن قاب تنظیم نکنید، بلکه شما باشد فاصله و نورسنجی را برای سوژه درون قاب انجام دهید. اگر شرایط نور را طوری فراهم کنید که بتوانید از دیافراگم بسته استفاده کنید بسیار بتر است، زیرا عمق میدان وضوح بیشتری خواهید داشت. ممکن است که نور سنجی صحیح موجب شود بخشی از این قاب، تاریکتر از بقیه عکس باشد، که این حالت هم میتواند به حس دراماتیک عکس کمک کند.

بافت
بافت میتواند تا حد زیادی بر جذابیت عکس بیافزاید. هنگامی که بیننده بافت یک جسم را در عکس ببیند، تخیل خود را بیش از پیش به کار انداخته و تصور لمس این جسم را در مغز خود ایجاد میکند. اینکار مخاطب را بیش از پیش وارد دنیای عکس میکند. بافت، به خصوص هنگام عکاسی از صخره ها، دیوارها، سطوح مختلف، دستها و برگ درختان تاثیر گذار خواهد بود. برای اینکه از قابل رویت بودن بافت اجسام در عکس اطمینان یابید، باید نور رتا طوری تنظیم کنید که از کنار بر سطح بتابد و با ایجاد نور و سایه، بافت سطح را به نمایش بگذارد.


خطوط مورب و قوسهای سازها، همه یه سمت فنجان که در تقسیم 3/1 کادر قرار دارد، اشاره میکنند.
خطوط هادی
خطوط هادی، برای هدایت چشم به سمت موضوع اصلی یا وارد عمق تصویر کردن بیننده مورد استفاده قرار میگیرند. خطوط مستقیم، منحنی، موازی یا اریب همه در افزایش توجه نقش عمده ای دارند. جاده ها، رودخانه، نهر، پل، شاخه ها یا ردیف نرده ها همه نمونه هایی از موارد بیشمار خطوط جذاب در تصویر هستند. توجه کنید که خطوط هادی، با خطوط بی هدفی که توجه را از سوژه دور میکنند و در بخش "سادگی" مورد اشاره قرار گرفته اند، متفاوت هستند.
رنگ
رنگها، احساسات و عواطف را به عکس وارد میکنند. ترکیب بندی رنگهایی خاص میتواند موجب بهت و حیرت بیننده شوند. رنگها میتوانند هرنوع تاثیر و تاکیدی را ایجاد کنند. اما باید مراقب باشید که با بازی رنگها، توجه را از موضوع اصلی دور نکنید.

شاید بد نباشد که عنوان این نکات کلیدی را یادداشت کرده و هنگام تمرین عکاسی همراه داشته باشید. طبعا، مانند هر کار دیگر، تمرین و آزمودن امکانات مختلف تصویر، ضامن موفقیت است. اگر بتوانید از هر سوژه عکسهایی از زوایای متعدد و نورهای مختلف بگیرید و آنها را با یکدیگر مقایسه کنید، بهتر متوجه ارزش استفاده از راهکارهای مذکور خواهید شد.

فراخوان مسابقه عکاسی معنویت در معماری

فراخوان مسابقه عکاسی معنویت در معماری

memeri.jpg

مقدمه: هنر در آرمان شهر ایرانی مهم‌ترین شکل بیان معنویت و معنویت اصلی ترین مضمون هنر است. به سخن دیگر معنویت بدون هنر، معنویتی بی زبان و بیان است و هنر عاری از معنویت قالبی است بی مضمون و ملال انگیز. همراهی و همنوایی ازلی و ابدی هنر و معنویت که همواره بر یک عهد و یک میثاق بوده، هنرمند فرهیخته معنوی را به سوی تعالی و کمال برده و او را در آفرینش آثاری جاودانه یاری نموده است. تصاویری که محصول چنین بینش و نگرشی باشد در ظرف زمان و مکان نخواهد گنجید و خارج از ذات خود معنا نمی‌پذیرد، بلکه خود معنایی مجرد می‌آفریند.
دفتر آرمان شهر حوزه هنری با همکاری خانه عکاسان ایران، سازمان زیباسازی شهر تهران و سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، در راستای اهداف خود و به منظور توسعه کمی و کیفی گرایش عکاسی معماری، مستندسازی میراث بصری و تقدیر از آفرینندگان این تصاویر مسابقه عکاسی معماری را با موضوع "معنویت در معماری" برگزار می‌کند.

اهداف:
- کنکاش در آثار بجا مانده از معمار معنوی
- بررسی تأثیـر فضای معنوی معماری بر انسـان
- معرفی ارزشهای معنوی موجود در فضاهای معماری
- شناخت و معرفی علل ایجاد محیطی معنوی در کالبد فضا

آیین نامه:
۱- شرکت در این مسابقه برای همه علاقه مندان آزاد است.
۲- هر شرکت کننده می تواند حداکثر 10 عکس را به دبیرخانه مسابقه ارسال نماید.
۳- عکس ها می تواند اسلاید، دیجیتال و آنالوگ، رنگی و سیاه - سفید باشد.
۴- عکس ها باید تنها با فرمت Jpeg ، 300 dpi  و اندازه 40×30 سانتیمتر و روی CD ارسال شود.
5- شرکت کنندگان باید فایل عکسها را به همراه نام و نام خانوادگی خود و شماره ردیف با حروف انگلیسی نام گذاری کنند. (مانند: Fatemi-01  ، Fatemi- 02و... )
6- شرکت کنندگان باید فرم ثبت نام در مسابقه را  پس از تکمیل بر روی CD ذخیره کنید. (CD  آثار ارسالی عودت نمی‌شود.)
7- به ازای هر اثر راه یافته به مسابقه مبلغ 300000 ریال به عنوان حق التألیف به عکاس اثر پرداخت می‌شود.
8- ارسال عکسها توسط شرکت کنندگان به منزله قبول مقررات است.
9- ارسال عکس توسط شرکت کنندگان به منزله اعلام مالکیت عکس است.
- در صورت اثبات عدم صحت این موضوع، شرکت کننده مورد نظر از مراحل مسابقه حذف شده و به مراجع قضایی معرفی خواهد شد.
10- به آثاری که پس از مهلت مقرر به دبیرخانه مسابقه ارسال شود به هیچ وجه ترتیب اثر داده نخواهد شد.
11- برگزارکننده مجاز است آثار منتخب را به هر شیوه ای که صلاح بداند در نقاط مختلف اعم از داخل و خارج از کشور به نمایش گذاشته و یا به روشهایی مانند: کتاب، مجله تصویری، برنامه تلویزیونی و . . . با ذکر نام عکاس منتشر سازد و چنانچه این امر منجر به کسب در آمدی شود، برگزارکننده مطابق تعرفه خود هزینه استفاده از عکس را به صاحب اثر پرداخت خواهد کرد.

12- عکس های ارسالی باید مستند بوده و در آنها از هر گونه دستکاری، حک، اصلاح و . . . که جنبه استنادی عکس را مخدوش می نماید پرهیز گردد.

13- برگزارکننده هیچگونه مسئولیتی در قبال آسیب دیدگی ناشی از ارسال نامطلوب ندارد.

14- شرکت کنندگان می بایست بابت ثبت نام و بخشی از هزینه های دبیرخانه ای مبلغ دوازده هزار تومان به شماره  حساب37679-595 نزد بانک تجارت، شعبه سمیه غربی کد 180  (قابل واریز در کلیه شعب بانک تجارت سراسر کشور) واریز کنید.

15- تصمیم گیری در مورد مسائل پیش بینی نشده بر عهده برگزار کننده بوده و متعاقباً به اطلاع عموم خواهد رسید.

هیأت داوری:
- افشین بختیار
- امیر محمد خانی
- سعید محمودی ازناوه

گاهشمار:
- آخرین مهلت شرکت در مسابقه: 30 آبان ماه 1387
- داوری آثار: 7 آذرماه 1387
- زمان برپایی نمایشگاه: 10 الی 21 آذرماه 1387

جوایز:
- نفر اول: لوح تقدیر به همراه 6 سکه تمام بهار آزادی
- نفر دوم: لوح تقدیر به همراه 4 سکه تمام بهار آزادی
- نفر سوم: لوح تقدیر به همراه 2 سکه تمام بهار آزادی
- اهدای لوح تقدیر و نیم سکه بهار آزادی به 2 عکس برتر از نگاه مخاطبان

فرم ثبت نام:
دانلود فرم ثبت نام شماره 1 (کلیک کنید)

دانلود فرم ثبت نام شماره 2 (کلیک کنید)

آدرس دبیرخانه مسابقه:
تهران، خیابان حافظ، تقاطع خیابان سمیه، حوزه هنری، دفتر آرمان شهر، دبیرخانه مسابقه عکاسی معماری - کدپستی: 1599719513

تلفکس:88896934


فراخوان دومین جشنواره فیلم کمدی «گل‌آقا»

دومین جشنواره کمدی «گل‌آقا» با هدف اشاعه فرهنگ طنز و شوخ‌طبعی و گسترش کمی و کیفی آثار طنز و کمدی 30 مهرماه 1387 برگزار می‌شود.
به گزارش «پایگاه خبری فیلم کوتاه» به نقل از روابط عمومی جشنواره فیلم کمدی گل‌آقا، تمام فیلم‌های کمدی سینمایی اکران‌شده از ابتدای سال ۱۳۸۵  تا پایان شهریور۱۳۸۷ که بیش از سه سال از زمان تولیدشان نگذشته باشد مجاز به شرکت در بخش فیلم‌های بلند کمدی هستند.
هر استودیو، سازمان، نهاد و شخص می‌تواند هر تعداد آثار را که در محدوده زمانی تعیین شده جشنواره دوم قابل پذیرش باشد، به دبیرخانه ارائه کند.
علا‌قه‌مندان به شرکت در این جشنواره تا پایان وقت اداری یکشنبه 31 شهریورماه مهلت دارند آثارشان را به دبیرخانه جشنواره واقع در میدان آرژانتین، خیابان زاگرس، پلاک 7، موسسه فرهنگی هنری گل‌آقا ارسال و برای کسب اطلاعات بیشتر با شماره تلفن‌های:  3ـ88793012  تماس بگیرند.

فراخوان جشنواره جهانی عکس "تیونویل" فرانسه

توسط آژانس عکس ایران
فراخوان جشنواره جهانی عکس "تیونویل" فرانسه منتشر شد


فراخوان شرکت در دهمین جشنواره جهانی عکس "تیونویل" فرانسه توسط آژانس عکس ایران در کشور منتشر شد.
به گزارش روابط عمومی انجمن سینمای جوانان ایران، دهمین جشنواره جهانی عکس "تیونویل" فرانسه با موضوع "زیبایی های جهان ما" برگزار می شود.
بنابراین گزارش، آژانس عکس ایران اعلام کرد: عکاسان علاقه مند شرکت در این جشنواره می توانند عکس های خود را با تعداد نامحدود روی CD و بصورت JPG حداکثر تا تاریخ 16 شهریور ماه جاری به آژانس عکس ایران واقع در تهران، خیابان گاندی ، کوچه 19 – پلاک 20 ارسال کنند و جهت کسب اطلاعات بیشتر در روزهای شنبه ، یکشنبه و دوشنبه با تلفن 88664998 تماس بگیرند.
گفتنی است عکاسان می بایست پس از انتخاب آثار توسط آژانس عکس ایران حداکثر 4 قطعه عکس از آثار انتخاب شده شان در اندازه 30 در 40 سانتی متر چاپ و حداکثر تا 20 شهریورماه جاری بر آژانس عکس ایران ارسال کنند تا آثار چاپ شده از طریق این آژانس به فرانسه ارسال گردد.