انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

جریان فیلمسازی دانشجویی نیاز به حمایت دارد.

«دانشجویی» پسوندی است که بارها و بارها آن را در ادامه کلمات مختلفی شنیده‌ایم. شغل دانشجویی، غذای دانشجویی، خوابگاه دانشجویی، ازدواج دانشجویی، زندگی دانشجویی، نگاه دانشجویی و... برخی از این ترکیب‌ها است که می‌توان برای آن ما به ازا‌های مختلفی تراشید. «فیلم و عکس دانشجویی» هم یکی از این ترکیب‌هاست که جشنواره‌ای به این نام از روز گذشته در خانه هنرمندان فعالیت خود را آغاز کرده است.



ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم دانشجویی امسال بعد از حدود 4 سال وقفه فعالیت خود را آغاز می‌کند.

سیدحمید همامی، دبیر جوان جشنواره که خود نیز دانشجو است، در پاسخ به این پرسش که با وجود جشنواره‌های متعددی که به قضاوت در زمینه «عکس و تصویر» می‌پردازند، برگزاری چنین جشنواره‌ای چه ضرورتی دارد؟ می‌گوید: سالانه بیش از 21 جشنواره در موضوع فیلم کوتاه برگزار می‌شود. شاید اغلب دانشجویان شرایط حضور در این جشنواره‌ها را داشته باشند، اما در این جشنواره فضا بشدت متفاوت است و عرصه رقابت فقط در اختیار دانشجویان است و این مساله باعث تخصصی شدن جشنواره می‌شود. البته باید از این جریان حمایت کرد تا با رشد آن در آینده شاهد جریانی قوی و موثر در عرصه فیلمسازی کشور باشیم.

همامی در توضیح این مطلب می‌گوید: یکی از ویژگی‌های این جشنواره این است که شرایط رقابت برای همه یکسان است، زیرا شرط اول این است که افراد حاضر در این رقابت دانشجو باشند. از طرفی ما در ترکیب هیات داوری و انتخاب، یک عضو را از میان دانشجویان فیلمساز و عکاس برگزیده‌ایم تا شرایط داوری به دیدگاه و نگاه دانشجویان نزدیک‌تر باشد.

کارگردان باید اول قصه‌اش را خوب تعریف کند

متاسفانه برخی از فیلمسازان دانشجویی هنوز قواعد اولیه کار را نمی‌دانند ولی می‌خواهند ساختارشکنی کنند. این بخشی از صحبت‌های مجید موثقی، فیلمساز دانشجویی است که فیلم‌هایش تاکنون در جشنواره‌های مختلف داخلی و خارجی برنده جوایز گوناگون شده است. موثقی که در این جشنواره عضو هیات انتخاب و دبیر «یک تنه» بخش بین‌الملل نیز بوده، با بیان این مطلب می‌گوید: در میان آثار دانشجویی ایده‌های خوب و درخشانی وجود دارد که در اغلب موارد، به دلیل عدم حمایت دانشگاه‌ها از آثار دانشجویان، کارها پرداخت خوبی نشده و به همین دلیل باورپذیر نیستند. موثقی با اشاره به این مطلب که یکی از وظایف کارگردان باورپذیر کردن اثر است، می‌گوید: به دلیل مشکلاتی که فیلمسازان جوان در جذب امکانات با آن مواجه هستند، به سمت فرمول‌هایی می‌روند تا ساده و راحت فیلم بسازند. البته حاصل این نوع فیلمسازی در اغلب موارد کارهای «مدرن و نفهمیدنی» از آب درمی‌آید. حال آن که به اعتقاد من فیلمسازان جوان باید به سمت کارهای کلاسیک بروند.

او می‌افزاید: در سینما هیچ چیز مهم‌تر از روایت و بیان یک قصه نیست و دانشجو باید ابتدا یاد بگیرد که قصه فیلم خود را درست و فهمیدنی روایت کند. در ادامه اگر دانشجو بر هنر کلاسیک تسلط پیدا کرد، می‌تواند به سراغ ساختارشکنی برود و این که دانشجو در ابتدای کار به سراغ تقلید از فیلمسازانی مانند ژان لوک گدار، دیوید لینچ و افرادی برود که مانیفست‌های خاصی را بیان می‌کنند، کار خطرناکی است.

محل‌های برگزاری جشنواره

جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویی از دیروز جمعه فعالیت خود را آغاز کرده است و تا سه‌شنبه ادامه دارد. اگر علاقه‌مند به تماشای فیلم‌ها و عکس‌های دانشجویی هستید، تا سه‌شنبه یازدهم خرداد ماه فرصت دارید با حضور در خانه هنرمندان ایران، دانشکده اقتصاد و دانشکده حقوق دانشگاه علامه طباطبایی مخاطب فیلم‌ها و عکس‌هایی باشید که همه آنها زیر عنوان «ششمین جشنواره بین‌المللی فیلم و عکس دانشجویی» گرد هم آمده‌اند. 

 

منبع: روزنامه جام جم

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد