انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

نشست مشترک مدیرعامل انجمن سینمای جوان و هیات های انتخاب و داوری

نشست مشترک مدیرعامل انجمن سینمای جوان و هیات های انتخاب و داوری جشنواره منطقه‌یی سینمای جوان آلامتو (ایلام) در سالن کنفرانس انجمن سینمای جوانان برگزار شد.

این نشست با هدف آسیب شناسی و ارزیابی نقاط قوت و ضعف آثار جشنواره و ارائه دیدگاه های مختلف با حضور سید ناصر هاشم زاده، عزیزالله حاجی مشهدی، شهاب ملت خواه، اکبر حر، تهماسب صلح جو، علی درخشی، خانم حقیقی و ناصر باکیده مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران برپا گردید.

مدیرعامل انجمن سینمای جوانان ایران در آغاز عنوان کرد: این مرکز متولی فیلم کوتاه در کشور است و همواره در صدد است تا با بهره گیری از سازوکارهای تازه، نگاه های جدید و با همکاری و مشاوره کارشناسان و اساتید فضاهای آموزشی را توسعه دهد.

به گفته وی، انجمن سینمای جوانان ایران با برخورداری از ‌٦١ مرکز و دفتر در سطح کشور با مدیریت و سیاستگذاری هیات مدیره به مثابه اتاق فکر می‌کوشد ظرفیتها و حوزه‌های نوین فرهنگ و آموزش را برای هنرجویان و نسل جوان علاقمند کشف و گسترش دهد و در این مسیر دیدگاه ها و تحلیل پیشکسوتان و صاحب نظران و شما عزیزان یاریگر و تاثیرگذار است.

باکیده اظهار داشت: علاقمندیم آسیب شناسی، دیدگاه ها و نقطه نظرات شما را بشنویم تا از آن‌ها به عنوان تجربه های ارزشمند در جشنواره‌ها و برنامه‌های آموزشی آینده استفاده نماییم.

وی اضافه کرد: معتقد نیستیم جشنواره‌های انجمن صرفا یک جشنواره است چرا که باور داریم این برنامه‌ها در کنار فضای جشنواره، فضای گفت‌وگو، آموزش، نقد و بررسی، فرصت آسیب شناسی و ورگ شاپ است و با این نگاه است که امکان کشف استعدادهای جدید، جوشش و خلاقیت و بالندگی فراهم می شود و از این رهگذر نیروها و جوانان به مجموعه های دیگر معرفی می شوند. در این نشست حاجی مشهدی با بیان اینکه فضای جشنواره سینمای جوان متفاوت است ؛آمیخته است با صمیمیت، رفاقت، گفت و گو و آموزش، دیدن مکان های تازه، تجربه های نوگفت: این فضاها را باید حفظ کرد ،فضای پاتوق گونه و تفریحی همراه با برنامه را.

وی با اشاره به فقر آموزشی و نیاز جدی استانها و شهرستانها در این زمینه افزود : شایسته است به آموزش و برنامه‌های فرهنگی در استانها بیشتر بها داده شود.

این نویسنده و منتقد سینما با بیان اینکه فقرعمومی فیلمنامه ها به علت نبود پژوهش و تحقیق است پیشنهاد داد: ازمشاوره اساتید و پیشکسوتان درحین تولیدآثار استفاده شود مطمئنا، مانع خلاقیت و شکوفایی جوانان نمی شود.

اعتقاد به مشاوره‌های پیش از تولید و حین تولید دارم.

صلح جو گفت: در جشنواره‌های سینمای جوان روح جوان وجسور موج می‌زند.

وی افزود: چه بخواهیم یا نه، همین جوانان هستند که آینده سینمای مملکت را در اختیار دارند و این در تمامی عرصه ها صدق می کند.

///

این منتقد سینما تصریح کرد: واقعیت این است که سینمای حرفه یی ما پیر شده و، الان نیازمند ورود نسل جوان است و بهترین مکان معرفی استعدادهای جدید همین سینمای جوان و جشنواره های آن است.

شهاب ملت خواه با طرح ضرورت آسیب شناسی مدام و کالبدشکافی درمجموعه های سینمایی خاطرنشان ساخت: معتقدم سینمای جوان دوران گذران سیاه مشق جوانان است که در طی این دوره نباید توقع صد درصد حرفه یی و حتی نیمه حرفه یی را داشت .در این جا باید کمکشان کنیم استعدادشان رشد کند و خلاقیتشان بروز یابد.

وی افزود: جشنواره ها، آزمون مرحله شناخت استعدادهاست و از طریق آن می توان آنها را سوق داد به مراتب بالاتر و باید برنامه ریزی شود تا استعدادهای کشف شده فراموش و رها نشوند .هم خودشان و هم آثارشان. می توانند مفاد و منابع آموزشی ما را تشکیل دهند.این هنرمند پیشنهاد داد: با چاپ آثار و فیلمنامه ها و عکسها نگذاریم بایگانی شوند چرا که اینها همگی منابع فرهنگی هستند و شایسته است ماحصل جشنواره ها گردآوری و منتشر شود.

درخشی با تاکید بر نیاز فیلمنامه ها به چکش کاری و پختگی یادآور شد: بچه های سینمای جوان پتانسیل های بالایی دارند و لازم است با مشاوره اساتید و کارشناسان زمینه های رشد و ارتقای آثار را فراهم کنیم. وی افزود: سینمای جوان بهترین بستر کشف استعداد است.هاشم زاده با رویکرد دیگر به ارزیابی نیازها و ضرورتها در این حوزه پرداخت و هشدار داد مواظب باشیم که بعضا، سیستم ها و چارچوب ها مانع نوآوری و خلاقیت جوانان نشود.

وی خاطرنشان ساخت: باید مراقبت کنیم تا باعث حذف استعدادها نشویم و پاره یی ملاحظات مانع انتخاب های درستمان نگردد. این هنرمند معتقد است در این زمینه سینمای جوان از آن جایی که با جوانان واستعدادهای جوان سروکار دارد کمتر دچار چالش ها و مناسبات سینمای حرفه یی است.

هاشم زاده تاکید کرد: برای فردای سینمای ایران باید در مراکز سینمای جوان فکر و برنامه ریزی کرد و امیدی که به این مرکز می رود به هیچ کجا نمی رود.

خانم حقیقی با بیان اینکه بخش عکس تبدیل به بخش جنبی شده اظهار داشت: نیاز به تقویت جایگاه آموزش عکس در سینمای جوان حس می شود. وی افزود: نگاهی که به حوزه عکس در سینمای جوان وجود داشته و باید داشته باشد با نگاه مراکز آموزشی آزاد متفاوت است و رویکرد بخش آزاد مبتنی بر هنر عکاسی نیست. این کارشناس عکاسی ادامه داد: متاسفانه، قالب های بومی در آثار عکاسان کم شده و بیشتر فرم گرا شده اند. وی بر تقویت منابع تصویری در مناطق و شهرستانها تاکید کرد.

حر از دیگرکارشناسان و فیلمسازان تصریح کرد: هدایتگری و دادن مشاوره های راهبردی لازمه فضای کار جوانان است.

وی با اشاره به نگاه هدفمندانه دشمنان نسبت به فرهنگ و ارزش های اجتماعی و اعتقادی جامعه گفت: بسیاری از جشنواره های خارجی بر اساس همین نگاه، فیلمسازان و جوانان ما را نشانه گرفته اند و باید بر محوربندی در اولویت های مضمونی، اهتمام به اخلاق محوری و بنیان های خانواده و نیز، تکریم اصالت ها و سنت ها ی اصیل فرهنگی در برنامه های آموزشی و تولیدی و جشنواره ها توجه جدی داشته باشیم.

مدیر عامل انجمن سینمای جوانان در پایان ضمن جمع بندی دیدگاه های مطرح شده گفت: ما در سینمای جوان چند منظور و هدف را پیگیری می کنیم.آموزش مخاطب، ارتقای دانش بصری، ارائه نیازهای محتوایی و منابع هویتی و فکری به فیلمسازان، و هدایتگری و نشان دادن افق ها و آدرس های ضروری.

وی ادامه داد: احساس کردیم تاکنون، در سینمای جوان از نظر تفکر و محتوا غفلت شده و کمتر پرداخته شده است و بیشتر مهندس و تکنیسین تحویل داده ایم.کمبود منابع هویتی و کمرنگ بودن محتوا و تفکر، خلا هایی است که در سینمای جوان احساس می کنیم و می کوشیم برای پوشاندن کاستی ها و خلاهای موجود برنامه ریزی کنیم واین از دغدغه های جدی مدیریت و هیات مدیره انجمن است. به گفته وی باید تلاش کنیم ورودی انجمن را بیمه فکری کنیم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد