انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

انجمن سینمای جوان برازجان

وبلاگ آموزشی و اطلاع رسانی (اخبار و فراخوان مسابقات و جشنواره های فیلم و عکس)

جشنواره فجر ناتوان از تامین انتظارات دوستداران فیلم کوتاه و جوان

هاشم میرزاخانی مدیر عامل سینمای جوان و دبیر جشنواره بین المللی فیلم کوتاه تهران، جشنواره فجر را ناتوان از تامین انتظارات دوستداران فیلم کوتاه و جوانان سینمای ایران دانست.

سینما فارس:متن کامل یادداشت میرزاخانی به این شرح است: آینده سینمای کشور را باید در امروز جستجوکرد. در میان اهالی امروز آن و اهالی آینده آن. سینمای ایران پس از گذشت سی سال از انقلاب اسلامی از جوانب مختلفی قابل بررسی است. از نظر فیلمسازی وجنبه های کمی و کیفی آن باید گفت در طی این سی سال فراز و فرود داشته ومتغیر بوده است. اوج خود را در سال های آغازین دهه هفتاد به لحاظ کیفیت محتوایی، شمار تماشاگر، ظهور استعدادهای متعدد سینمایی و… و رکودش را تا اواسط دهه هشتاد تجربه کرده است. اما سینمای ایران از پیروزی انقلاب تاکنون از زاویه ای دیگر رشد کرده ونمودارش با شیبی تند همچنان به سمت بالا حفظ شده است وآن رشد حیرت انگیز علاقه مندانش بوده است.

علاقه مندان جوانی که با تنوع بسیار زیاد از نظر سن و جنسیت و نگرش و… که امروز قادرند در بروزعلاقه مندی خویش به سینمای کشورشان هر چشمی را خیره سازند.

شاید کمتر کسی باور کند که در یک سانس نمایش، آن هم برای فیلم کوتاه در سالنی نسبتا بزرگ صندلی خالی یافت نشود و گاه از بیرون سالن که به واسطه ازدحام جمعیت درب آن باز مانده عده ای فیلم را تماشا کنند.

شاید نشستن روی پله ها و سکو های سالن برای تماشای فیلم کوتاه و گاه خوابیدن در یک متری پرده نمایش به دلیل نبودن جایی بهتر به این منظور، در نگاه اول باعث خنده شود ولی ایرانیان بدانند که همین اتفاقات به ظاهر نشدنی و طنز گونه در طول یک هفته جشنواره فیلم کوتاه بیست و هفتم تهران در همین نزدیکی به حد اکمل رخ داد و چشم تمامی میهمانان داخلی و خارجی جشنواره را خیره ساخت!

آری سینمایی که امروز از نداشتن مخاطب کافی و سالن مناسب و در شأنش رنج می برد و اهالی آن به گفته خودشان با چنگ و دندان برای بقایش تلاش می کنند دوستدارانی اینچنین و استعدادهای به فعلیت نرسیده و جوان اینگونه ای دارد که عاشقانه بزرگش می دارند و به آن می بالند و این ها همان اهالی آینده سینمای ایرانند.

جشنواره فیلم فجر با تمامی پتانسیل های ارزشمندش و بزرگی غیر قابل وصفی که آن را لقب بزرگترین رویداد فرهنگی کشور بخشیده است جایگاه مناسبی برای فیلم کوتاه در خود ندارد وچون ساختار آن برای رقابت فیلم های بلند طراحی شده، نتوانسته انتظارات دوستداران فیلم کوتاه و جوانان سینمای ایران را برآورد.

عشق و علاقه ای که وصف شد لایق خالی ماندن سالن های نمایش فیلم کوتاه و محدود شدن بیننده آن ها به عوامل فیلم و میهمانانش نیست. زیر پا افتادن بلیط های فیلم کوتاه جشنواره فجر وکم توجهی شرکت کنندگان به سینمای متفاوت وجوان، اتفاقی است که نمایش فیلم های کوتاه را در این جشنواره محدود به صرف هزینه و زمان وخرج سیمرغ این جشنواره، بدل کرده و هیچ دستاورد مهم دیگری را نصیب جامعه سینمایی نکرده است. لذا بر این باوریم که تا تعریف جایگاه مناسب و چگونگی حضور موثر و در شأن فیلم کوتاه و اهلش در جشنواره فجر بهتر است عطایش را به لقایش ببخشیم. لذا بها دادن به اهالی آینده سینما وتعریف هویتی مستقل برای آثارشان ونمایش آن ها تنها یکی از اقداماتی است که می توان انجام داد.

چه لذتی برای اهل سینما بالاتر از این که شمار زیادی از سینما دوستان کشور برای دیدن یک فیلم مثلا ده دقیقه ای سر از پا نشناسند وهر کدام سعی کنند زودتر در سالن نمایش حضور یابند وگاهی هم به کسانی که دیرتر رسیده اند کمک کنند تا آن ها هم در لذت تماشای آن فیلم شریک شوند.

این چنین اتفاقاتی که باورش ممکن است برای خیلی ها غیر ممکن باشد بار سنگینی را بردوش مدیران سینمایی کشورعلی الخصوص سینمای کوتاه قرار می دهد و اینگونه است که خود را در قبال شأن و جایگاه فیلم های کوتاه و دوستدارانش و نحوه تولید وعرضه آن مسئول می دانند.

با امید به تعالی و رشد همه استعدادهای جوان کشور در عرصه سینما و در جهت اهداف نظام جمهوری اسلامی، بالندگی سینمای ایران در تمامی میادین داخلی و جهانی را آرزو می کنم.

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد